Filozofická fakulta UCM je hrdým partnerom medzinárodného projektu, ktorý realizuje Budapest University of Technology and Economics (BME) v spolupráci s ďalšími partnermi z University of Bremen a University of Novi Sad.
V dňoch 26. až 28. októbra 2024 sa v Budapešti uskutočnilo úvodné stretnutie projektu Erasmus+ s číslom 2024-1-HU01-KA220-VET-000253387, ktorý nesie názov Artificial Intelligence as a VET Teacher Assistant. Slovenského partnera na služobnej ceste zastupovali Dr. Šeben Zaťková (hlavná riešiteľka projektu) a Dr. Pondelíková.
Priebeh úvodného stretnutia
Prvý deň stretnutia sa zameral na revíziu projektových cieľov, pracovného plánu a očakávaných výsledkov. Účastníci si rozdelili jednotlivé úlohy a dohodli harmonogram ďalších stretnutí medzinárodného tímu, ktoré sa uskutočnia:
- v septembri 2025 v Subotici (Srbsko),
- v marci 2026 v Brémach (Nemecko),
- v decembri 2026 v Trnave (Slovensko).
Druhý deň stretnutia začal návštevou BMSZC Petrik Lajos Bilingual Technikum, kde stredoškolskí žiaci prezentovali svoje projekty využívajúce umelú inteligenciu v rámci vzdelávania. Táto prehliadka bola pre účastníkov mimoriadne inšpiratívna. Po návrate na univerzitu pokračovali projektové rokovania a deň vyvrcholil účasťou na prestížnej medzinárodnej vedeckej konferencii Budapest International Conference on Education.
Ciele projektu VETAssIst
Hlavným cieľom projektu VETAssIst je preskúmať transformačný potenciál umelej inteligencie (AI) v oblasti odborného vzdelávania a prípravy (OVP), najmä s dôrazom na podporu učiteľov. V spolupráci s inštitúciami vzdelávajúcimi učiteľov z Maďarska, Nemecka, Srbska a Slovenska sa projekt zameriava na:
- Hodnotenie nástrojov AI: Analýzu a hodnotenie dostupných nástrojov umelej inteligencie a vzdelávacích platforiem z pohľadu ich pedagogickej hodnoty pre učiteľov OVP.
- E-learningový kurz: Vytvorenie otvoreného e-learningového kurzu na rozvoj gramotnosti učiteľov OVP v oblasti umelej inteligencie.
- Šírenie osvety: Propagáciu témy umelej inteligencie v odbornom vzdelávaní prostredníctvom budovania sietí, komunikačných kampaní a ďalších propagačných aktivít.
Očakávané výstupy projektu
Projekt prinesie viacero hodnotných výstupov vrátane:
- Viacjazyčnej elektronickej knihy, ktorá spracuje výsledky projektu a poskytne praktické odporúčania.
- Voľne dostupného e-learningového kurzu, ktorý bude podporovať učiteľov OVP pri efektívnom využívaní nástrojov umelej inteligencie vo vyučovaní. Kurz bude zahŕňať videonávody a ďalšie praktické materiály.
Projekt Artificial Intelligence as a VET Teacher Assistant prináša jedinečnú príležitosť pre inovácie v odbornom vzdelávaní, ktoré reflektujú rastúci význam umelej inteligencie v modernom vzdelávacom procese.
Pozvánka na konferenciu
V mene organizačného výboru z Katedier etnológie a mimoeurópskych štúdií, filozofie a aplikovanej filozofie, germanistiky, psychológie, rusistiky, Vás pozývame na šiesty ročník interdisciplinárnej doktorandskej konferencie Loquere. Zúčastniť sa môžu študenti doktorandského štúdia.
Prijímame abstrakty a články z oblastí:
- etnológie a histórie;
- filozofie a príbuzných odborov (bioetika, environmentálna etika a sociálna etika);
- psychológie;
- germanistiky a anglistiky;
- rusistiky.
Dátum konania: 4. marca 2025
Miesto konania: Filozofická Fakulta UCM v Trnave
Registrácia do 31.1.2025: https://forms.gle/fih8jSEWuwQ3Fdwt8
Email: loquere2025. (zav). gmailcom Do predmetu uvádzajte, z akej oblasti je Váš abstrakt a článok.
Požiadavky
Abstrakt:
- Názov a abstrakt v slovenskom a jednom cudzom jazyku (angličtina, nemčina, ruština).
- Rozsah abstraktu 150 - 200 slov. Žiadame o presné dodržanie rozsahu.
- 4 - 6 kľúčových slov.
- Uviesť meno a priezvisko, študijný odbor, adresu univerzity, email.
- Zaslať do 31. januára 2025 na email.
Článok:
- Článok v slovenskom alebo cudzom jazyku (angličtina, nemčina, ruština).
- Dĺžka článku 8 - 10 normostrán.
- Písmo Times New Roman.
- Veľkosť písma 12. Riadkovanie 1,5. Zarovnanie do bloku.
- Citovanie a zoznam použitej literatúry podľa noriem ISO 690 a ISO 690 2.
- Zaslať do 31. marca 2025 na email.
Dňa 2. decembra 2024 sa na Katedre psychológie Filozofickej fakulty UCM už po štvrtýkrát uskutočnila diskusia o neurodivergentnom myslení. Táto inšpiratívna udalosť bola súčasťou projektu Živá knižnica, ktorý organizuje občianske združenie HANS.
Diskusiu viedli Sabina Čechová a Martin Kováč, ktorí sami patria do spektra autizmu. Prostredníctvom autentických skúseností priblížili študentom neurodivergentné myslenie dospelých ľudí s autizmom a jeho vplyv na každodenný život, rodinné vzťahy či pracovné prostredie. Študenti mali jedinečnú možnosť klásť otázky a diskutovať o praktických aspektoch práce s neurodivergentnými jednotlivcami.
Martin Kováč vyzdvihol angažovanosť publika:
„Bolo to skvelé, ešte nikdy som nemal pred sebou tak sústredené publikum. Mladí študenti psychológie prejavili úprimný záujem o tému a ich zvedavé otázky len umocnili celý zážitok.“
Podujatie ponúklo výnimočnú príležitosť prepojiť teoretické poznatky s reálnymi skúsenosťami, čím univerzitné prostredie ukázalo svoj potenciál ako priestor pre hlbšie porozumenie a vzájomnú inšpiráciu. Pre všetkých zúčastnených išlo o obohacujúci zážitok, ktorý prispel k lepšiemu pochopeniu neurodivergentného myslenia.
V dňoch 10. – 12. decembra 2024 doc. PhDr. Andrea Grominová, PhD. a doc. PhDr. Lukáš Gajarský, PhD. z Katedry rusistiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave navštívili kolegov z Katedry ruského jazyka a literatúry Fakulty filológie Karšinskej štátnej univerzity. Hlavným cieľom pracovnej cesty bola prezentácia intelektuálnych výsledkov projektu Erasmus+ KA220 č. 2021-1-SK01-KA220-HED-000022917 s názvom The innovation of the concept and curriculum of doctoral study programs and increasing their effectiveness. Doc. Grominová a doc. Gajarský predstavili ciele, partnerov, cieľové skupiny projektu, objasnili dôvody jeho realizácie a následný praktický prínos výsledkov pre rusistické (i filologické) katedry v slovanských i neslovanských krajinách. Uzbeckí kolegovia sa dôkladne oboznámili so všetkými štyrmi intelektuálnymi výstupmi projektu a skonštatovali, že ich budú využívať v rámci realizácie doktorandského štúdia. Pedagógovia a študenti doktorandských i končiacich magisterských študijných programov boli slovenskými kolegami pozvaní na multiplikačné podujatie Medzinárodnú vedeckú konferenciu študentov a pedagógov doktorandských študijných programov, ktorá sa bude konať 29. januára 2025 na pôde Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Okrem prezentácie projektu kolegovia diskutovali o viacerých možnostiach vzájomnej spolupráce v rámci vedecko-výskumnej i pedagogickej činnosti. Veríme, že pracovná návšteva je začiatkom efektívnej spolupráce oboch univerzít.
Dňa 3. decembra 2024 sa na našej katedre uskutočnila predvianočná ,,večerinka“, ktorá vytvorila priestor na neformálne stretnutie členov katedry a všetkých jej poslucháčov, a bola tak príjemným zavŕšením semestra. Podujatie otvorila čestná hostka prof. Irena Mikulaco z našej partnerskej Univerzity Jurija Dobrilu v Pule, v spolupráci s ktorou každoročne organizujeme medzinárodnú vedeckú konferenciu Language, Translation and Intercultural Communication. Prostredníctvom zaujímavej prezentácie nás oboznámila s tradíciami slávenia Vianoc a Nového roka v Chorvátsku, čo nám umožnilo nahliadnuť na sviatočné zvyky z pohľadu inej kultúry.
Následne si naši doktorandi pre študentov pripravili pestrý program, vďaka ktorému sa účastníci mohli nielen zabaviť, ale aj lepšie spoznať.
Týmto ďakujeme všetkým, ktorí sa zúčastnili a prispeli tak k úspešnému priebehu tohto podujatia. Veríme, že tradícia „večerinky“ bude skvelým ukončením aj ďalších zimných semestrov.
Oddelenie medzinárodných vzťahov UCM v spolupráci s Filozofickou fakultou vyhlasuje výzvu na podávanie prihlášok na Erasmus+ mobility v budúcom akademickom roku 2025/2026.
Oprávnenými účastníkmi mobilít študentov sú študentky a študenti denného alebo externého štúdia na UCM na všetkých stupňoch štúdia /bakalárskom, magisterskom, doktorandskom/. Študenti sa môžu mobility zúčastniť už od 1. ročníka bakalárskeho stupňa štúdia.
Oprávnenými účastníkmi mobilít sú všetci zamestnanci FF UCM.
Typy mobilít:
1. Mobilita študenta štúdium SMS (krátkodobá aj dlhodobá)
2. Mobilita študenta stáž SMT (krátkodobá aj dlhodobá) – u doktorandov
3. Kombinovaná mobilita SMS + SMT – kombinácia štúdia a stáže
4. Mobilita zamestnanca za účelom výučby STA
5. Mobilita zamestnanca za účelom školenia STT
6. Kombinovaná mobilita STA + STT – kombinácia výučby a školenia
Každý účastník Erasmus mobility musí prejsť transparentným výberovým konaním, ktoré realizuje príslušná katedra FF UCM.
Konkrétne informácie o termíne výberového konania na danej katedre FF UCM a o zmluvných partneroch sa dozviete na SharePointe, webovej stránke alebo sociálnych sieťach katedry a u katedrového koordinátora Erasmus+
(tu prosím prelink na https://ff.ucm.sk/sk/list-of-departmental-coordinators02/ alebo na SharePoint – medzinárodná spolupráca – koordinátori)
Vážené členky a vážení členovia akademickej obce Filozofickej fakulty UCM v Trnave, výsledky volieb do Akademického senátu UCM za Filozofickú fakultu sú k dispozícii v tomto dokumente Výsledky volieb do AS UCM
V dňoch 18. – 20. novembra 2024 sa realizoval pilotný projekt s názvom Týždeň otvorených dverí na Katedre rusistiky FF UCM v Trnave, v rámci ktorého Katedra rusistiky hostila 15 študentov z dvoch bilingválnych gymnázií: Gymnázia v Rajci a Gymnázia J. B. Magina vo Vrbovom. Tento projekt poskytol záujemcom o štúdium na Katedre rusistiky jedinečnú príležitosť bližšie sa oboznámiť s jej študijnými programami, pestrou paletou aktivít, jednotlivými vyučujúcimi a so špecifikami vysokoškolského štúdia.
Program podujatia bol veľmi pestrý a plný podnetných prednášok i seminárov, ktoré poslucháčom umožnili objaviť rôzne aspekty štúdia rusistiky. Prvý deň začal prehliadkou hlavnej budovy univerzity a univerzitnej knižnice, ako i Katedry rusistiky, po ktorej nasledovali odborné prednášky a semináre. Účastníci prejavili hlboký záujem o oblasť rusko-slovenských interlingválnych homoným, dejín a kultúry Ruska, a tiež sa aktívne zapájali do diskusií, v ktorých získali cenné informácie o živote a možnostiach rôznych foriem štúdia na našej katedre, ale aj o našich zahraničných partnerských inštitúciách.
Druhý deň mali študenti príležitosť vypočuť si prednášky o ruskej literatúre a reáliách Ruska. Aktívne pracovali na seminári ruský jazyk v cestovnom ruchu či na praktickom seminári simultánneho tlmočenia v tlmočníckych kabínkach, ktoré si osobne vyskúšali.
Jedným z vrcholov podujatia bola kreatívna a interaktívna poznávacia prechádzka po Trnave, známej aj ako „malý Rím“, ktorá účastníkom priniesla nielen nové poznatky, ale – veríme, že – aj nezabudnuteľné zážitky. Na záver podujatia sa konali kvízy a stretnutia s doktorandmi, počas ktorých sa gymnazisti dozvedeli viac o kariérnych možnostiach v oblasti rusistiky.
Týždeň otvorených dverí bol pre študentov vynikajúcou príležitosťou nielen na získanie nových informácií, ale aj na inšpiráciu pre výber ich budúceho univerzitného vzdelávania. Katedra rusistiky FF UCM ponúka široké možnosti štúdia a uplatnenia v oblasti jazykov, kultúry a medzinárodných vzťahov.