Aktuality

Archív správ

NA SLOVÍČKO SO PSYCHOLÓGOM - večerné workshopy pre vysokoškolákov - Malé postrčenia s veľkým účinkom - Teória NUDGE

.

Členovia Katedry rusistiky prezentovali Erasmus+ projekt v Južnej Kórei

V dňoch 6. až 10. februára 2025 sa členovia Katedry rusistiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave – Mgr. Andrea Spišiaková, PhD., doc. PhDr. Lukáš Gajarský, PhD. a prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (aj Masarykova univerzita Brno), zúčastnili pracovnej cesty do Soulu. Hlavným cieľom návštevy bola diseminácia výsledkov projektu Erasmus+ č. 2021-1-SK01-KA220-HED-000022917 s názvom The Innovation of the Concept and Curriculum of Doctoral Study Programs and Increasing Their Effectiveness.

V rámci programu sa 6. a 7. februára uskutočnili pracovné stretnutia s predstaviteľmi Katedry ruského jazyka a literatúry Kórejskej univerzity. Diskutovalo sa o možnostiach spolupráce v oblasti jazykového vzdelávania a spoločných výskumných projektov. Kórejskí partneri prejavili veľký záujem o aplikáciu inovatívnych  prístupov v doktorandskom štúdiu, predovšetkým v oblasti rozvoja tvrdých a mäkkých zručností budúcich výskumníkov.

Dôležitým bodom programu bolo kolokvium pre doktorandov a poslucháčov magisterského štúdia kórejskej katedry (10. február), kde boli prezentované hlavné výstupy projektu, využívanie digitálnych nástrojov v edukačnom procese a rozvoj kľúčových kompetencií doktorandov.

Program interdisciplinárnej doktorandskej konferencie Loquere VI (4. marec 2025)

V mene organizačného výboru z Katedier etnológie a mimoeurópskych štúdií, filozofie a aplikovanej filozofie, germanistiky, psychológie, rusistiky Filozofickej fakulty UCM v Trnave, Vás pozývame na šiesty ročník interdisciplinárnej doktorandskej konferencie Loquere. 

Dátum konania: 4. marca 2025
Miesto konania: Filozofická Fakulta UCM v Trnave, Námestie Jozefa Herdu 2, 917 01 Trnava
Email: loquere2025john(zav.)doegmail.com

Program konferencie LOQUERE VI nájdete na TOMTO ODKAZE!

6. nadnárodné stretnutie členov riešiteľského tímu Erasmus+ projektu o inovácii koncepcie doktorandských študijných programov a zvýšení ich efektivity

Šieste nadnárodné stretnutie členov riešiteľského tímu Erasmus+ projektu s názvom The innovation of the concept and curriculum of doctoral study programs and increasing their effectiveness (č. 2021-1-SK01-KA220-HED-000022917) sa konalo 30. a 31. januára 2025 na pôde Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Vzhľadom na to, že išlo o posledné pracovné stretnutie, predmetom dvojdňového rokovania bolo vyhodnotenie všetkých výsledkov projektu, ich dostupnosti a využitia pre všetky rusistické i slavistické univerzitné pracoviská sveta, ale aj riešenie finančných i administratívnych otázok spojených s prípravou záverečnej správy projektu. Neopomenul sa ani priebeh a prínos Medzinárodnej vedeckej konferencie študentov a pedagógov doktorandských študijných programov, ktorá sa konala 29. januára 2025 na pôde Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave pod záštitou všetkých partnerov projektu – Katedry rusistiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Ústavu slavistiky Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity Brno a Katedry gréckej a slovanskej filológie Filozofickej fakulty Granadskej univerzity. V rámci riešenia daného projektu sa podarilo uzavrieť aj zmluvu o vzájomnej spolupráci medzi FF Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave a FF Granadskej univerzity. V závere stretnutia bola dohodnutá ďalšia spolupráca v rámci vedecko-výskumnej a pedagogickej činnosti všetkých troch partnerských univerzít.

Medzinárodná vedecká konferencia študentov a pedagógov doktorandských študijných programov

29. januára 2025 sa na pôde Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave konala Medzinárodná vedecká konferencia študentov a pedagógov doktorandských študijných programov, ktorú organizovala Katedra rusistiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave v spolupráci s Ústavom slavistiky Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity Brno a Katedrou gréckej a slovanskej filológie Filozofickej fakulty Granadskej univerzity. Podujatie zahájila dekanka FF UCM v Trnave doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD. spolu s vedúcou Katedry rusistiky FF UCM v Trnave doc. PhDr. Andreou Grominovou, PhD., hlavnou koordinátorkou grantového projektu Erasmus+ č. 2021-1-SK01-KA220-HED-000022917 s názvom The innovation of the concept and curriculum of doctoral study programs and increasing their effectiveness, v rámci riešenia ktorého sa konferencia sa uskutočnila. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti predstavilo 75 doktorandov i pedagógov zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Maďarska, Španielska, Bulharska, Chorvátska, Lotyšska, Gruzínska, Uzbekistanu a dokonca i USA. Vedecká konferencia poskytla priestor pre cennú výmenu skúseností a prispela k nadviazaniu kontaktov medzi študentmi i pedagógmi z rôznych krajín sveta.

Deň otvorených dverí na Filozofickej fakulte UCM v Trnave - 05.02.2025

.

Projekt Artificial Intelligence as a VET Teacher Assistant

Filozofická fakulta UCM je hrdým partnerom medzinárodného projektu, ktorý realizuje Budapest University of Technology and Economics (BME) v spolupráci s ďalšími partnermi z University of Bremen a University of Novi Sad.

V dňoch 26. až 28. októbra 2024 sa v Budapešti uskutočnilo úvodné stretnutie projektu Erasmus+ s číslom 2024-1-HU01-KA220-VET-000253387, ktorý nesie názov Artificial Intelligence as a VET Teacher Assistant. Slovenského partnera na služobnej ceste zastupovali Dr. Šeben Zaťková (hlavná riešiteľka projektu) a Dr. Pondelíková.

Priebeh úvodného stretnutia
Prvý deň stretnutia sa zameral na revíziu projektových cieľov, pracovného plánu a očakávaných výsledkov. Účastníci si rozdelili jednotlivé úlohy a dohodli harmonogram ďalších stretnutí medzinárodného tímu, ktoré sa uskutočnia:

  • v septembri 2025 v Subotici (Srbsko),
  • v marci 2026 v Brémach (Nemecko),
  • v decembri 2026 v Trnave (Slovensko).

Druhý deň stretnutia začal návštevou BMSZC Petrik Lajos Bilingual Technikum, kde stredoškolskí žiaci prezentovali svoje projekty využívajúce umelú inteligenciu v rámci vzdelávania. Táto prehliadka bola pre účastníkov mimoriadne inšpiratívna. Po návrate na univerzitu pokračovali projektové rokovania a deň vyvrcholil účasťou na prestížnej medzinárodnej vedeckej konferencii Budapest International Conference on Education.

Ciele projektu VETAssIst
Hlavným cieľom projektu VETAssIst je preskúmať transformačný potenciál umelej inteligencie (AI) v oblasti odborného vzdelávania a prípravy (OVP), najmä s dôrazom na podporu učiteľov. V spolupráci s inštitúciami vzdelávajúcimi učiteľov z Maďarska, Nemecka, Srbska a Slovenska sa projekt zameriava na:

  • Hodnotenie nástrojov AI: Analýzu a hodnotenie dostupných nástrojov umelej inteligencie a vzdelávacích platforiem z pohľadu ich pedagogickej hodnoty pre učiteľov OVP.
  • E-learningový kurz: Vytvorenie otvoreného e-learningového kurzu na rozvoj gramotnosti učiteľov OVP v oblasti umelej inteligencie.
  • Šírenie osvety: Propagáciu témy umelej inteligencie v odbornom vzdelávaní prostredníctvom budovania sietí, komunikačných kampaní a ďalších propagačných aktivít.

Očakávané výstupy projektu
Projekt prinesie viacero hodnotných výstupov vrátane:

  • Viacjazyčnej elektronickej knihy, ktorá spracuje výsledky projektu a poskytne praktické odporúčania.
  • Voľne dostupného e-learningového kurzu, ktorý bude podporovať učiteľov OVP pri efektívnom využívaní nástrojov umelej inteligencie vo vyučovaní. Kurz bude zahŕňať videonávody a ďalšie praktické materiály.

Projekt Artificial Intelligence as a VET Teacher Assistant prináša jedinečnú príležitosť pre inovácie v odbornom vzdelávaní, ktoré reflektujú rastúci význam umelej inteligencie v modernom vzdelávacom procese.

Pozvánka na Interdisciplinárnu doktorandskú konferenciu LOQUERE 2025

Pozvánka na konferenciu

V mene organizačného výboru z Katedier etnológie a mimoeurópskych štúdií, filozofie a aplikovanej filozofie, germanistiky, psychológie, rusistiky, Vás pozývame na šiesty ročník interdisciplinárnej doktorandskej konferencie Loquere. Zúčastniť sa môžu študenti doktorandského štúdia.   

Prijímame abstrakty a články z oblastí:
- etnológie a histórie;
- filozofie a príbuzných odborov (bioetika, environmentálna etika a sociálna etika);
- psychológie;
- germanistiky a anglistiky;
- rusistiky. 

Dátum konania: 4. marca 2025
Miesto konania: Filozofická Fakulta UCM v Trnave
Registrácia do 31.1.2025https://forms.gle/fih8jSEWuwQ3Fdwt8 
Email: loquere2025john(zav.)doegmail.com Do predmetu uvádzajte, z akej oblasti je Váš abstrakt a článok.

Požiadavky
Abstrakt:

  • Názov a abstrakt v slovenskom a jednom cudzom jazyku (angličtina, nemčina, ruština).
  • Rozsah abstraktu 150 - 200 slov. Žiadame o presné dodržanie rozsahu.
  • 4 - 6 kľúčových slov.
  • Uviesť  meno a priezvisko, študijný odbor, adresu univerzity, email.
  • Zaslať do 31. januára 2025 na email.

Článok:

  • Článok v slovenskom alebo cudzom jazyku (angličtina, nemčina, ruština).
  • Dĺžka článku 8 - 10 normostrán.
  • Písmo Times New Roman.
  • Veľkosť písma 12. Riadkovanie 1,5. Zarovnanie do bloku.
  • Citovanie a zoznam použitej literatúry podľa noriem ISO 690 a ISO 690 2.
  • Zaslať do 31. marca 2025 na email.
UCM Trnava spája akademikov s dobrovoľníkmi: Neurodivergentné myslenie v praxi

Dňa 2. decembra 2024 sa na Katedre psychológie Filozofickej fakulty UCM už po štvrtýkrát uskutočnila diskusia o neurodivergentnom myslení. Táto inšpiratívna udalosť bola súčasťou projektu Živá knižnica, ktorý organizuje občianske združenie HANS.

Diskusiu viedli Sabina Čechová a Martin Kováč, ktorí sami patria do spektra autizmu. Prostredníctvom autentických skúseností priblížili študentom neurodivergentné myslenie dospelých ľudí s autizmom a jeho vplyv na každodenný život, rodinné vzťahy či pracovné prostredie. Študenti mali jedinečnú možnosť klásť otázky a diskutovať o praktických aspektoch práce s neurodivergentnými jednotlivcami.

Martin Kováč vyzdvihol angažovanosť publika:
Bolo to skvelé, ešte nikdy som nemal pred sebou tak sústredené publikum. Mladí študenti psychológie prejavili úprimný záujem o tému a ich zvedavé otázky len umocnili celý zážitok.

Podujatie ponúklo výnimočnú príležitosť prepojiť teoretické poznatky s reálnymi skúsenosťami, čím univerzitné prostredie ukázalo svoj potenciál ako priestor pre hlbšie porozumenie a vzájomnú inšpiráciu. Pre všetkých zúčastnených išlo o obohacujúci zážitok, ktorý prispel k lepšiemu pochopeniu neurodivergentného myslenia.

Členovia Katedry rusistiky prezentovali Erasmus+ projekt v Uzbekistane

V dňoch 10. – 12. decembra 2024 doc. PhDr. Andrea Grominová, PhD. a doc. PhDr. Lukáš Gajarský, PhD. z Katedry rusistiky Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave navštívili kolegov z Katedry ruského jazyka a literatúry Fakulty filológie Karšinskej štátnej univerzity. Hlavným cieľom pracovnej cesty bola prezentácia intelektuálnych výsledkov projektu Erasmus+ KA220 č. 2021-1-SK01-KA220-HED-000022917 s názvom The innovation of the concept and curriculum of doctoral study programs and increasing their effectiveness. Doc. Grominová a doc. Gajarský predstavili ciele, partnerov, cieľové skupiny projektu, objasnili dôvody jeho realizácie a následný praktický prínos výsledkov pre rusistické (i filologické) katedry v slovanských i neslovanských krajinách. Uzbeckí kolegovia sa dôkladne oboznámili so všetkými štyrmi intelektuálnymi výstupmi projektu a skonštatovali, že ich budú využívať v rámci realizácie doktorandského štúdia. Pedagógovia a študenti doktorandských i končiacich magisterských študijných programov boli slovenskými kolegami pozvaní na multiplikačné podujatie Medzinárodnú vedeckú konferenciu študentov a pedagógov doktorandských študijných programov, ktorá sa bude konať 29. januára 2025 na pôde Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Okrem prezentácie projektu kolegovia diskutovali o viacerých možnostiach vzájomnej spolupráce v rámci vedecko-výskumnej i pedagogickej činnosti. Veríme, že pracovná návšteva je začiatkom efektívnej spolupráce oboch univerzít.