Aktuality

Archív správ

Medzinárodná návšteva z State University of Applied Sciences in Pila, Poľsko

Na Filozofickej fakulte UCM v Trnave sme 9.4.2024 privítali medzinárodnú návštevu v rámci programu Erasmus+ z State University of Applied Sciences in Pila, Poľsko. Vedúci katedry pedagogiky, prof. Wojciech Maliszewski so svojimi kolegami predstavili svoju univerzitu a možnosti spolupráce.

Výsledkom návštevy je vedecká medzinárodná spolupráca a spolupráca v rámci programu Erasmus+.

Medzinárodná návšteva z University of Applied Sciences in Elblag, Poľsko

Dňa 3.4.2024 sme na pôde Filozofickej fakulty UCM v Trnave privítali medzinárodnú návštevu v rámci programu Erasmus+ z University of Applied Sciences in Elblag, Poľsko. Pani prorektorka Irena Sorokosz spolu so zástupkyňami Pedagogicko-jazykového inštitútu Marzannou TyburskouIwonou Dwojackou diskutovali so zástupcami našej fakulty o možnostiach spolupráce v oblasti psychológie a pedagogických vied.

Výsledkom návštevy bude medzinárodná spolupráca v rámci programu Erasmus+.

Pozývame vás na druhé vydanie diskusného formátu s názvom Večerná univerzita

Cieľom univerzity je predstaviť aktuálne spoločenské témy prostredníctvom atraktívnych diskusií so zaujímavými externými hosťami a odborníkmi z akademického prostredia UCM.

Témou druhej diskusie Večernej univerzity bude syndróm vyhorenia, ktorý je v súčasnom rýchlom svete orientovanom na výkon veľmi častý, no napriek tomu stále málo komunikovaný. Sprevádzajú ho stavy fyzického, emocionálneho a duševného vyčerpania, ktoré znižujú produktivitu a spôsobujú beznádej či bezmocnosť. O tom, čo vlastne vyhorenie je, ako ho identifikovať, aké sú jeho dopady na psychické zdravie a čo môžeme robiť, ak už ním trpíme, budú diskutovať doktorka Ivana Mirdalíková z Katedry psychológie Filozofickej fakulty UCM, psychologička a vzťahová koučka Veronika Ragan a speváčka a skladateľka Zuzana Smatanová.

Diskusia s názvom Ako uhasiť syndróm vyhorenia? sa uskutoční v utorok 16. apríla o 18.00 v priestoroch Malého Berlína na Štefánikovej 4 v Trnave. Vstup pre všetkých návštevníkov je voľný.

Zuzana Smatanová je populárna slovenská speváčka, skladateľka a ilustrátorka, ktorá má na konte sedem štúdiových albumov. V roku 2003 sa stala víťazkou súťaže Coca-Cola Popstar, ktorá odštartovala jej spevácku kariéru. Stala sa držiteľkou hudobných ocenení SOZA, Aurel, má šesť Zlatých slávikov a je niekoľkonásobnou držiteľkou cien OTO v kategórií speváčka roka. V rokoch 2019 a 2020 si prechádzala syndrómom vyhorenia spojeným s depresiou. O tomto období verejne rozpráva prostredníctvom rozhovorov, podcastov a sociálnych médií. Na Youtube nahrala 80-minútový príbeh jej vyhorenia a následného vyliečenia, aby šírila osvetu a pomohla ľuďom uvedomiť si, že s týmito diagnózami nebojujú sami.

Ivana Mirdalíková vyštudovala psychológiu na Filozofickej fakulte UCM v Trnave, kde tiež absolvovala doktorandské štúdium. V súčasnosti pôsobí na Katedre psychológie FF UCM ako odborná asistentka a psychologička v poradenskom centre. Už počas štúdia získavala praktické skúsenosti na psychiatrických klinikách, ale aj v prostredí pracovnej a organizačnej psychológie. Neskôr získala akreditované vzdelávanie v psychologickom a sociálnom poradenstve a v krízovej intervencii v organizácii Ipčko.sk, kde pôsobila skoro dva roky. Absolvovala kurzy psychodiagnostických metód, čo momentálne denne využíva vo svojej praxi ako psychologička na psychiatrickom oddelení Nemocnice sv. Lukáša v Galante. Venuje sa psychodiagnostike, autogénnemu tréningu a individuálnym, skupinovým a komunitným psychologickým sedeniam.

Veronika Ragan je psychologička a vzťahová koučka s vlastnou poradenskou praxou. Venuje sa individuálnemu a párovému poradenstvu zameranému na budovanie zdravých a prosperujúcich osobných, pracovných a partnerských vzťahov. Má ukončený psychoterapeutický výcvik párovej a rodinnej terapie a aktuálne sa vzdeláva v oblasti psychotraumatológie a socioterapie. Na svojom instagramovom profile Spomiluj pravidelne uverejňuje príspevky týkajúce sa duševného zdravia, ktoré komunikuje „ľudskou rečou“.

Diskusia s prof. Petrom Ďurčom, CSc. na tému: Priezviská Slovákov v USA

Príďte zistiť, aké sú priezviská našincov žijúcich v Spojených štátoch a odkiaľ pochádzajú. Na otázky odpovie prof. Peter Ďurčo, CSc., z Katedry germanistiky Filozofickej fakulty UCM. Podujatie sa uskutoční 8. apríla o 13.00 v univerzitnej knižnici
Profesor Ďurčo sa stal jedným zo spoluautorov monumentálneho diela  Dictionary of American Family Names (Slovník amerických priezvisk). Ide o mimoriadny úspech, keďže slovník je svetovým vydavateľským počinom v onomastike – vede, ktorá sa zaoberá vlastnými menami. 

Publikácia vyšla vo svetoznámom vydavateľstve Oxford University Press v piatich zväzkoch a má takmer 4 000 strán. Na prvom trojzväzkovom vydaní (2003) a aj druhom päťzväzkovom vydaní (2022) participoval aj profesor Peter Ďurčo z Filozofickej fakulty. Dielo vzniklo pod vedením svetoznámeho lingvistu profesora Patricka Hanksa a na jeho vytvorení sa podieľalo vyše päťdesiat spoluautorov z celého sveta.

Slovník zachytáva najčastejšie priezviská v Spojených štátoch amerických. V úvodnom zväzku sú aj vedecké štúdie o spôsoboch utvárania vlastných mien v jednotlivých jazykoch. Slovník obsahuje priezviská zo 70 jazykov alebo celých jazykových skupín, ako napríklad priezviská Afriky alebo priezviská Indiánov. V slovníku sú zachytené aj priezviská Slovákov, ktorí emigrovali do Spojených štátov za posledných stopäťdesiat rokov. 

28. marec - Deň učiteľov

.

Prijímacie konanie na doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium

Oznamujeme všetkým záujemcom o doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium v akademickom roku 2024/2025, že prihlášky je možné posielať do 31.07.2024.

Viac informácií nájdete na: Ďalšie formy vzdelávania FF UCM v Trnave

Želanie príjemných veľkonočných sviatkov

.

Oznámenie o konaní habilitačnej prednášky a obhajoby habilitačnej práce Mgr. Olgy Iermachkovej, PhD.

V zmysle Vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 246/2019 Z. z. o postupe získavania vedecko-pedagogických titulov alebo umelecko-pedagogických titulov docent a profesor a v zmysle Zákona č. 93/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, dekanka Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave oznamuje, že dňa 12. 04. 2024 o 09.00 hod. sa na Filozofickej fakulte UCM v Trnave, v Akademickom klube, uskutoční habilitačná prednáška Mgr. Olgy Iermachkovej, PhD., odbornej asistentky na Katedre rusistiky FF UCM v Trnave, na tému „Dynamické procesy v súčasnom ruskom jazyku“ a obhajoba habilitačnej práce s názvom „Lingvokulturologický potenciál blogerského diskurzu.“ v odbore habilitačného konania a inauguračného konania 7357 (2.1.32) cudzie jazyky a kultúry.

Katedra filozofie a aplikovanej filozofie FF UCM v Trnave vás pozýva na diskusiu na tému: Sci-fi filozofia: Prečo by (ne)chceli byť roboti ľuďmi?

Dňa 25. 03. 2024 o 19:00 vystúpi v Malom Berlíne Tomáš Károly z Katedry filozofie a aplikovanej filozofie FF UCM v Trnave, ktorý bude diskutovať o filozofických otázkach spojených so sci-fi literatúrou a robotmi:

Čo nám hovoria príbehy o robotoch?
O kom sú?
O ľudskej dokonalosti, alebo skôr hľadaním odpovedí na to, čo znamená byť človekom?
Prečo by (ne)chceli byť roboti ľuďmi?

Link na podujatie na FB: https://www.facebook.com/events/715089740795528/?ref=newsfeed 

Zástupcovia Katedry pedagogiky na medzinárodnej vedeckej konferencie INTED2024

V dňoch 4.3. – 6.3.2024 sa doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD. Mgr. Veronika Michvocíková, PhD.  aktívne zúčastnili medzinárodnej vedeckej konferencie  INTED2024 - International Technology, Education and Development Conference. V rokovaní sekcií prezentovali vedecké štúdie  Mariana Sirotová a Veronika Michvocíková “The position of the university teacher in inclusive education in the Slovak republic” a „University students with special educational needs - an example from Slovakia“.

Získané informácie o realizácii inkluzívneho vzdelávania v rámci získavania učiteľskej kvalifikácie a vytvárania optimálnych podmienok štúdia v pregraduálnom vzdelávaní učiteľov budú zapracované do vedeckej monografie spracovávanej v rámci projektu KEGA 004UCM-4/2022 Podpora zdravia a pohody študentov prostredníctvom inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni.